tisdag 6 januari 2009

Snö, aarswormen och ID-nummer!

Igår var ungarna på sin första skoldag och jag fick skjutsa dem till skolan trots mardrömmar och svettningar. Är det då inte ödets ironi att det för första gången på evigheter slår till och blir snökaos i Belgien samma dag??? Folk har inte sett snö på åratal - och så blir det fullständigt trafikkaos! Jag körde till skolan 2 km bort på 35 minuter och ettans växel. Säger väl en del om hur väl trafiken flöt... Ja, det gick i alla fall inte för fort. Men å andra sidan var det inte heller enkelt att ta sig fram på sommardäck. Känner mig stolt över att ha tagit mig fram och tillbaka till skolan TVÅ gånger den dagen. Som svensk blir man ju knappast imponerad eller skrämd av snömängden annars, men här i Waterloo är det tydligen mycket ovanligt med snö. Att den sedan kommer i en sådan mängd och dessutom ligger kvar är sensation.

Igår fick jag lära mig vad springmask heter på engelska och nederländska - pinworm respektive aarswormen... En av ungarna hade "kli i rumpan" och det bar sig inte bättre än att vi kunde identifiera springmask. Suck! Så var det då dags att leta reda på ett apotek och fråga efter medicin. Jag sökte efter engelsk översättning av springmask på nätet, men det hjälpte föga när jag sedan pratade med personalen på apoteket - som givetvis pratade franska. Men jag tror att jag lyckades få rätt medicin och kunde själv hjälpligt läsa bipacksedeln på holländska.

Idag är det ännu kallare, - 10 gader kallt och vi har varit på kommunen för att hämta ut våra nya identitetshandlingar. Tji fick vi. Men vi har fått våra nya id-nummer i alla fall, så jag hoppas att jag nu kan registrera min nyinköpta bil - en Peugeot 207 automat. Att det inte blev en större bil beror på trängseln i trafiken. Det är inte utan ansträngning man kör en stor bil genom "city".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)