söndag 17 maj 2009

Familly day at St John's

I morse gick jag upp tidigt. Jag skulle baka två västerbottenostpajer, värma åtta kilo köttbullar och leverera detta i tid till det svenska ståndet på Family day. Det funkade alldeles utmärkt med lite assistans från övriga familjen. Mellan kl 12-17 pågick festligheterna på skolans innergård. Arrangemanget handlar till syvende och sist om att samla in pengar till skolan - men ack så trevligt man kan ha under tiden! Varje land som är representerat på skolan har sitt eget mat-stånd där man säljer typisk mat från det egna landet. Vi provade mat och dryck från bland annat Etiopien, Pakistan, Korea, Japan, USA, Argentina och Uganda. Hur spännande som helst! Som svensk är man inte van vid att kunna smaka vin och öl lite så där hur som helst. Här gick det alldeles utmärkt. Faktiskt ganska skönt att slippa den där moraliska tyngden över axlarna, som man annars känner i Sverige om man kommer med en flaska i Systembolagspåsen... Var någon full? Bar sig någon konstigt åt? Neej då, det var väldigt civiliserat och trevligt. Önskar att det kunde vara så även i Sverige.

För ungarna fanns det diverse tävlingar och aktiviteter att delta i. Jag gillade särskilt vattenkriget! Man hade dragit en linje och så kunde man kriga i lag mot varandra - utan att ta sig över på motståndanas planhalva. "Vapnen" bestod av tvättsvampar som man doppade i en vattenfylld liten bassäng och sedan kastade på motståndarlaget. Hade jag inte varit vuxen hade jag gärna deltagit själv :-)

En annan grej som var festlig var "flasklotteriet". Alla föräldrar på skolan fick donera flaskor med valfritt innehåll - typ läsk, vin, saft, sprit, tvål, mineralvatten, rengöringsmedel... JA, allt som finns på flaska alltså! Flaskorna numrerades sedan och ställdes upp på läktaren i gympasalen. Lotteriet gav vinst varje gång. Man drog helt enkelt en lott och vann någon av alla de skänkta flaskorna. Det fanns två sorters lotter - alkoholfria och alkoholstarka. Ungarna vann läsk, mineralvatten och tvål. Jag och maken vann en alkoläsk...

Efter fyra timmar på familjy day är nu hela familjen utpumpad. Family day är dock något att minnas med glädje. Hoppas att vi får möjlighet att göra om det nästa år!!!

Gårdagens topp!

  • Norge som vann melodifesivalen! Låten var jättebra och han som sjöng var så himla gullig.
  • Maken som klippte gräset och gjorde fint i trädgården.
  • Ungarna som spelade fotboll i trädgården.

Gårdagens flopp!

  • Jag satt i en timme och petade in tre trådar som (av någon anledning) hade dragits upp i bilsätet på nya Peugeoten. Hur drygt som helst och det blev inte ens riktigt bra.
  • Jag åkte och handlade utan plånbok och maken fick lämna av mig vid affären och åka och hämta den.
  • Det verkar vara omöjligt att hitta reservdelar till rullgardinen som gick sönder när syrran var här. Tror att det mest beror på att jag inte pratar franska. Kan möjligen också bero på att modellen är utgången. Bara gudarna tycks veta.

Idag ser jag fram emot:

  • Min målarmåndag i morgon!
  • Sonens utställning av sitt projekt på skolan på tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)