onsdag 18 juli 2012

Iakttagelser

Pärlemorfjäril och typ fluga på tistel :-)
Skalbagge på älgört.
Skogsödla.
Stor blåklocka med flugor.
Maskros med fjäril och fluga.
När jag och svägerskan rastade huden i morse passade vi på att ta lite bilder. Visst hittade vi många fina motiv? Tyvärr är jag för dålig på insekter, så jag har lite svårt med artnamnen. Men ni läsare kanske kan hjälpa mig? Fluga, fjäril, skalbagge och ödla är nivån på mina insektskunskaper. Nästan, men bara nästan, lika illa är det med blommorna. Fast, maskros är jag helt säker på! ;-)

6 kommentarer:

  1. Härliga iakttagelser....fina bilder!
    Nu har det hänt....jag har funnit din kopp. Jag berättar inga detaljer men du kommer bli lika förvånad som jag blev när jag fick koppen ifrån dig! (ler)
    Det är ett oanvänt loppisfynd, mer säger jag inte! (ler)
    Bara skicka adressen dit du vill ha den levererad till jernsaxen@live.se
    Ha en fin fortsatt sommar!
    Kram ifrån Oumberlige Peter Din Tedrickarkompis i Cybersolen!

    SvaraRadera
  2. Haha, va kul, vi har kommenterat hos varandra samtidigt ser jag.
    Du har alldeles rätt, jag har "skittråkigt". Har planerat min semester helt fel med tanke på vädret och någon kraft att köra husbil några hundra mil har inte infunnit sig i år!
    Fast jag tycker nog att jag hunnit få med lite vanliga inlägg också...hm...nästan. Fast det är nog sant, det är mycket sexuella anspelningar, det är det! (ler)

    Du undrade ju en gång hur jag är i verkligheten, vad är dikt och verklighet i min blogg.
    Kanske gör jag dig besviken, mycket av "bloggen" är jag, sorgligt men sant!

    Men träffas vi i verkligheten så lovar jag att vara helt korrekt!
    "-Goddag, goddag, vilket väder vi har! Hur står det till med hunden osv."

    Som sagt nu är jag ivrig att få skicka din kopp till dig, kanske vill du inte länge vara min bloggvän då den anländer.

    Jag köpte den av en kvinna som hade förvarat den i orginalkartongen i över tio år i ett skåp utan att använt den, men hon vågade inte slänga den, men tanke på att givaren var hennes svärmor. Nu hade hon skillt säg och hade inga förpliktelser länge emot den gamla haggan som hon sa!

    Hon tyckte koppen var "vintage"...nja, det var lite att ta i kanske, men jag gillar den hoppas du kommer att göra det samma! (ler)

    Kram igen ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  3. Jag är ingen hjälp när det gäller sånt här. Det enda jag känner igen var fluga och maskros och det har du ju redan koll på!!

    SvaraRadera
  4. Jorå, där har du alldels rätt i, man bör akta sin "tunga" det som finns på nätet finns ju alltid kvar (hoppas jag), jag tillhör dem som har turen att aldrig behöva spela på några roller, har aldrig gjort och oroar mig inte för vad någon skall tycka heller. Har hållit mig lite "på mattan" i många år för barnens skull, men nu är de stora och känner sin Pappa väl. Så nu är det lugnt, visst håller jag igen lite på bloggen, men det är inte för oron att det kan vändas emot mig, utan jag är mer orolig att bli av med mina "kompisar" här på nätet som jag gillar, exempelvis dig.

    Fast det hände en kul grej för något år sedan då jag sklle fika med en "bloggare", precis när vi skulle mötas så tog ett rövhål min parkeringsplats precis framför ögonen på mig. Det blev ett djävla liv milt sagt, men jag fick min parkering som jag var på väg att backa in i, riktiga män backar alltid in bilen så det bara är att köra ut sedan! (ler)
    Ja i vilket fall som helst så hörde "bloggaren" jag skulle träffa hela konversationen och det var ju inte riktigt det första intryck jag ville göra.
    Han såg livrädd ut hela tiden, det var en riktig mes, hans Fru var också sjuk, men hon skilde sig och är nu omgift med sin sjukgymnast! Så kan det gå om inte haspen är på! (ler)
    Fast nu är jag mest orolig vad du ska tycka om koppen...eller vad denna tingest nu ska kallas!
    Bäst att inte skriva mer här så din Svärmor blir orolig, min Svärmor läser också allt jag skriver. Min 80-åriga Mamma har också en stor blogg, fast betydligt snällare än den här!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  5. Tyvärr ingen aning heller. Men du lärde mig älgört. Tack! Haha!

    Översta fjärilen var tjusig. :-)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder, tyvärr är mina insektskunskaper i nivå med dina men jag tror att den översta fjärilen är en pärlemorfjäril och ödlan en vanlig skogsödla. Förövrigt skickligt att komma så nära ödlan, de brukar ju springa iväg så fort de känner av att någon (eller något) närmar sig.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)