onsdag 13 mars 2013

Dagens tanke

Markus Birro skriver i en krönika apropå påve-valet:
"I Sverige är tidsandan helig. Allting handlar om att vara modern och i samklang med nutiden. Men vår tid är historiskt sett inte ett andetag ens. Varför är det då nödvändigt att till varje pris förändra våra uppfattningar och anpassa dem efter vår snäva syn på sakernas tillstånd.
(..) Men jag tror inte man är det bäst genom att alltid vara en slav under tidsandan. Det finns eviga sanningar. Det finns värden i livet som kom före och som lever kvar efter."
Det fick mig att tänka på det min svärmor och jag nyss pratade om, nämligen hur svårt det är att hänga med i sin egen tid. Äldre människor i vårt samhälle hinner inte med "anpassa" sig till den nya tidens tekniska förutsättningar. De hänger inte med i de nya musikstilarna, i hur man betalar bussbiljetten med hjälp av mobiltelefon och sms...

Men är det nödvändigt? Har man inte rätt som äldre människa att bara vara och leva? Vi borde kanske var mer ödmjuka och hjälpsamma när det gäller våra medmänniskor?

3 kommentarer:

  1. Jag blir lite sentimental när jag läser orden du skriver..
    Var infaller sig humanism ödmjukhet och innerlig känsla i detta?
    Dina sista meningar säger mycket. varför inte bara vara? Var kommer de höga idealen in och kraven på uppdatering och omedelbar funktionell närhet in?
    Man är som man är och gör så gott man kan..
    Jag röstar på att man får lov att vara just den man är och accepteras (av omgivningen) just för den man är - för det kan faktiskt var den tillgång man saknar i pusslet.
    Om man nu tittar i backspegeln (vilket gud förbjude) så kanske de gamla kloka devisen får överleva en smula.
    Gammalt beprövat är inte helt fel.....
    Alla måste få plats - även de som inte platsar!
    Jag önskar och hoppas, att tolerans och ödmjukhet blir nästa generations stora hit.
    Var kommer alla höga ideal ifrån?
    Man är som man kan och gör så gott man klarar och orkar.
    tänk va mycket som hänt på ett århundrade!?
    Vem blir vår nästa generations överman?
    Jag vill ge plats till alla - och en var!
    Amen!


    SvaraRadera
  2. Ibland kan man fråga sig var de "värden i livet som kom före" tog vägen...

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om det finns någon som tar ett personligt ansvar för de här besluten. Var det exempelvis någon som tyckte att en människa utan smartphone (ung eller gammal) som blir trött, eller kanske inte mår så bra och därför vill ta bussen hem ska lämnas på hållplatsen fast de försöker betala med pengar?
    Att vi ska ha strandsatta turister som inte kommer med bussarna?
    Att det ska finnas samhällsjänster som förutsätter tillgång till internet?
    Det lär finnas länder (minns inte vilka) där samhället betalar för tekniskt stöd - någon med en bärbar dator kommer hem och hjälper dem som inte har stödresurser inom familjen.
    Tala om att ska utanförskap!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)