torsdag 14 mars 2013

Passgång på hund?!

Alltså, jag har gjort dagens upptäckt. Ni vet att Sid har lite svårt att komma igång på våra promenader? Och när han väl börjar gå, ja då går det så förfärligt långsamt ett tag till. Idag upptäckte jag varför. Hundrackaren går passgång! Ja, det är säkert.  
När han väl av ena eller andra anledningen kommer in i sin vanliga diagonala trav, ja då ökar farten betydligt. Vilken pajsare han är den där Sid.

Varför går en hund i passgång då? Jag hittade några olika förklaringar på nätet:
  1. Det är en (arbetande) hund som gör det för att spara sina krafter.
  2. Det sker under en promenad och hunden gör det för att anpassa sin gångart till föraren. Hunden tycker helt enkelt att skritt går för sakta och trav för snabbt.
  3. Det är en hund som känner smärta i bakbenen vilket i bästa fall kan vara reumatism och i värsta fall dysplasi.
Ehhhh? Spara krafter? Nä, knappast va. Känner smärta? Tror inte på det alternativet heller. Alltså måste det vara nummer två som är orsaken. Han anpassar sin gångart till föraren? Är det alltså mitt fel att han går passgång? Fattar ingenting jag. Jag försöker minsann få upp tempot, det lovar jag!

5 kommentarer:

  1. Han verkar ju inte ha varit van vid koppel promenader sedan tidigare så antagligen har det blivit naturligt för han att lunka omkring i passgång och filosofera. Så med tiden kanske han lär om sig att trava är ett bättre tempo med matte MEN just nu kanske han inte orkar så länge så för jag misstänker de använder musklerna på ett annat sätt så han kanske blir trött och kan få träningsverk. Och då är det ju bara att han får träna upp sig ;)
    Jag vet att på utställningar så passar vissa hundar och då kan man inte bedömma hunden..

    SvaraRadera
  2. Haha! Vilka överraskningar de bjuder på!
    Har du testat att belöna snabba starter (med lek eller boll)?
    Träningen kan gärna påbörjas inomhus, du säger ngt, exempelvis "nu" eller "start" och börjar gå med leksaken väl synlig. Om han hakar på i trav slänger du leksaken framåt, eller leker lite med honom. När han har förstått gör du samma sak, fortfarande inne, men med koppel. Och till slut flyttar ni ut alltsammans...

    SvaraRadera
  3. hihihi :-) en Afghan jag visade på utställningar för länge sedan kunde börja passa. För hennes del var anledningen alternativ 1 eller av lathet och för att vila lite. Jag fick ta ett litet "hoppsasteg" i ringen för att få henne att förstå att även om hon inte fick tokrusa i ringen som hon helst av allt ville göra, var det heller inget tillfälle att bara "lata sig".

    SvaraRadera
  4. förr då jag löptränade med hundarna, föll de in i passgång efter ett tag och jag tydde det som att de var lite trötta och antog passgången för att orka mer och längre.
    Såg en nakefis idag som var SÅ fin. Han hade gul tofs i pannan och så var han stor. Var inte kinesisk nakenhund utan från ett annat land och jag minns inte vilket?!? Får fråga henne nästa gång. Skitfräck va han iallafall.
    kram
    fia

    SvaraRadera
  5. Kul information - det hade jag inte en aning om! Däremot att "arbetande hundar" gärna faller in i pass har jag ju sett, men aldrig egentligen funderat över varför.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)