måndag 14 mars 2011

Vår morgonpromenad

Precis där jag parkerar bilen finns en sälg. Den blommar nu med sina små "videkissar". Trots att det regnat och luften fortfarande är regntung är det varmt. Elva grader närmare bestämt. Och visst är det vackert även med regndroppar?
Fältet är ovanligt torrt idag för att vara så blött... Funkar bra med bara kängor, även om det finns stora vattensamlingar lite här och där.Buzz håller koll på mig så att jag inte försvinner. Det känns bra, men han invaggar mig i falsk trygghet. OM en katt, fågel eller annat spännande passerar i hans väg sticker han direkt och ger fullständigt f-n i om jag står kvar och skriker eller till och med försvinner från jordens yta. Idag dyker det dock inte upp några sådana störmoment.Men vi stöter på Bentley, som Buzz inte gillar ett dugg. Tidigare har han lagt benen på ryggen och sprungit, men jag har försökt få honom att använda en annan taktik. Idag funkade den bra. Det betyder att Buzz får gå tätt intill mina ben och liksom söka lite skydd. Bentley själv är helt omedveten om den dramatik han skapar och bryr sig numera inte ett dugg om Buzz.Bentley bor tillsammans med supergulliga Cooper. Cooper kommer alltid och möter Buzz i full galopp. Buzz fryser till is och låter honom lukta. När Cooper sedan bjuder in till lek vänder sig Buzz bara om och vill att han ska gå sin väg. Otäck liten hund det där tycks han tänka... Själv tycker jag att Cooper är en otroligt gullig och kul liten hund. Synd att Buzz inte tycker det samma.Kort därefter möter vi den gulliga belgiska farbrorn :-) (tidigare "gubbdjäveln") med den engelska settern. Vi kindpussas, pratar väder och går vidare.När jag spankulerar runt där på fältet ser jag årets första maskros. Jag älskar maskrosor. Det finaste som finns är blommande maskrosfält tycker jag. Tyvärr är de inte så vanliga nu för tiden. Man besprutar väl allt man kommer åt. Men jag minns min bardoms somrar på Gotland. Där fanns det maskrosfält! :-) Nåväl. En maskros gör inget fält... Men det kommer kanske?!
Slutligen möter vi en svenska som är ute och går med sin dvärgschnauzer Rosie. Rosie är en helt bedårande glad, sprallig och bollälskande hund. Vi (Buzz och jag) går ett extra varv när vi får så trevligt sällskap.Och nu, ja nu sitter jag och jobbar...

1 kommentar:

  1. Vilken händelserik promenad! Buzz tycks ha många olika funderingar om saker å ting ;-)! Så vackert med regndropparna på viden ... nästan som något som är tillverkat både av en glasblåsare och en slöjdlärare!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)