måndag 27 augusti 2012

Inget ont som inte för något gott med sig

Hade världens tandvärk igår. Riktigt hemsk var den. Tack och lov inte hela tiden, utan den kom och gick i olika intervaller. Fick till och med sova inatt. Hällde i mig en näve värktabletter och stängde ögonen och somnade. Phuu.

Vaknade med tandvärk.Var tvungen att hitta en tandläkare direkt på morgonen. Vi har en tandläkare två kvarter bort, men ingen här  byn verkar gå till honom. Därför har jag tidigare dragit mig för det. Men nu tänkte jag att en tandläkare måste ju vara bättre än ingen alls. Så jag ringde, fick tid efter två timmar och är nu tillbaka - med en NY provisorisk fyllning... Men faktiskt kändes tandläkaren riktigt bra! Ska tillbaka om fjorton dagar och försegla tanden permanent om allt ser ok ut. Hoppas, Hoppas!!! Där efter är det dags att ta en rejäl vända och kolla igenom hela käften igen. Som vuxen har jag inte problem med karies. Däremot biter jag sönder mina tänder på nätterna genom att pressa ihop käkarna. Tänderna spricker och när de spricker måste man ofta ta död på uslingarna. Det känns så tragiskt. Smärtsamt och dyrt. Men okej. Idag är jag glad och nöjd i alla fall! Tre minuters gångväg till tandläkaren. Som var vänlig och kändes seriös. Nu har jag inget att skylla på... Nästa sommar kommer jag till Sverige med ett bländande vitt leende och alla tänder på plats! :-))

8 kommentarer:

  1. Har ni svensk eller tysk sjukförsäkring? Jag betalar bara 10 euro i egenavgift. Sen kan man välja om man vill ha den plastiga fyllningen gratis eller betala till lite och få keramik.

    SvaraRadera
  2. Vi har tysk sjukförsäkring och kanske även någon privat. Ännu så länge har jag betalt all tandvård själv när vi varit utomlands (läs:Belgien). Idag betalade jag bara mina 10 Euro/kvartal, så jag är jättenöjd! :-) Det kostsamma kommer väl sedan, beroende på om min tand går att rädda eller inte...

    SvaraRadera
  3. Så bra att du hittat en tandläkare som du gilla så nära!

    SvaraRadera
  4. Så bra att du hittat en tandläkare som du gilla så nära!

    SvaraRadera
  5. Perfekt avstånd ju! Om ingen annan använder samma, kan du ju få jättebra tider. :-D

    Kram M

    SvaraRadera
  6. Skönt att du fick hjälp så snart!

    SvaraRadera
  7. Ibland känns det som det bästa med att leva nu och inte för 200 år sedan: vi har tandläkare!

    SvaraRadera
  8. Så himla skönt att du fick ordning på det! Hoppas det kommer fortsätta kännas som en bra tandläkare för det är ju skönt att ha den så nära.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)