måndag 16 november 2009

Föräldrarna är här igen

I lördagskväll (på min födelsedag) kom mina föräldrar och hälsade på! Maken och dottern åkte och hämtade dem på Zaventems flyplats och sedan bar det av till en restaurang i Genappe. Där drack vi champagne och åt en brakmiddag på makens bekostnad. Eller ja, det var faktiskt en del av min födelsedagspresent.

Min make hade gett mig ett jättefint silversmycke från Kenzo på morgonen. Sonen gav mig en manikyr och dottern hade gjort en jättefin kalender för 2010 och en klocka med egenmålade bilder för varje klockslag. Av mina föräldrar fick jag ingenting... för bagaget hade försvunnit på vägen från Köpenhamn till Bryssel. Först på söndagskvällen dök väskan upp igen. Men då blev det presentutdelning och inventering av alla "beställda" saker så som citronpeppar och saffran. Ungarna blev så klart överlyckliga över ungdomsböcker, Kalle Ankor och svenskt godis.

Igår (söndag) var pappa och jag på loppmarknad utanför Carrefour. Mamma var med maken på matmarknaden bakom tågstationen. Idag har jag och "paranteserna" gjort Waterloo. Vi åt lunch på en sopp-restaurang och mamma fick testa på den långsamma belgiska mentaliteten. Mamma fullkomligen studsade på stolen innan vi fick vår soppa och innan vi fick vårt kaffe och innan vi fick betala... Det tog oss en och en halv timme att äta (färdiglagad) soppa och dricka en kopp kaffe. Typiskt belgare! De har liksom aldrig bråttom, utan kan låta saker och ting ta hur mycket tid som helst.

Pappa gillar i alla fall vår hund. Det gör min mamma också, till min stora förvåning och glädje. Fast de tycker att han är ovanligt ful. Halvnaken, med underbett. Trots att jag tycker att han är världens sötaste kan jag förstå dem. Världens fulaste hund (se exempel här, här, här och här) råkar vara just en chinese crested dog - samma ras som vår. Det har väl ett och annat gemensamt kan man tänka. ;-)

Nu är det dags att börja laga mat. Idag blir det belgisk färskkorv och potatismos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)