torsdag 20 juni 2013

Hundskola - lektion fyra

Vi går från klarhet till klarhet jag och Sid. Eller nåja, men det går framåt i alla fall. Själv fick jag en sådan där aha-upplevelse idag när jag iakttog mina kurskamrater och deras hundar. Ack vad lite det är som krävs för att våra hundar ska lära sig lite hyfs och vett. Efter bara ett par få försök fixar alla hundar det vi ber dem om. Och vi kan ju inte ens prata med dem. Men med kroppsspråk och en del supersmarta tips från våra kursledare gör hundarna precis det vi vill. Makalöst egentligen. Kursledarna ger små handfasta tips och kan förutse hur hundarna kommer att reagera och jag bara häpnar över resultatet. Att hundar generellt sett är så "lättlurade" och förutsägbara?! Jag ser "felen" som mina kurskamrater gör och förstår varför hundarna reagerar som de gör. Sedan gör jag ändå själv samma fel, eller hittar på en annan variant... Om man som människa bara är tillräckligt tydlig och vältajmad i sina rörelser och instruktioner reagerar hunden som om den aldrig har gjort något annat i hela sitt liv. Det är verkligen en häftig upplevelse! Sid och jag har redan fått en massa bra saker att träna på i sommar och vi hinner med två lektioner till innan vi åker till Sverige. Kommer att bli riktigt kul att få se om/hur vi utvecklas. I första hand handlar det bara om att få Sid att funka i alla olika sociala situationer. Om det blir bra ska vi nog försöka oss på agility eller rallylydnad i framtiden. Agility tror jag att Sid skulle gilla, för han tycker om att springa och hoppa. Och fort ska det gå. Rallylydnad kanske skulle passa mig bättre. Är man smidig som ett kylskåp är agility kanske inte det smartaste valet. Eller så får man helt enkelt "deffa"... ;-)

Temperaturen började på 30 grader i morse, var nere i "behagliga" 27 under vår timme på hundskolan och nu har temperaturen sjunkit till 23. Skönt. Alla vädringsfönster är på vid gavel. Tyvärr går det inte att öppna mer just nu, för det blåser som attan. Man har utlovat oväder, regn och åska. Det kom en skur för en timme sedan, men nu är det sol och blå himmel igen. Måtte det inte bli varmt igen...

3 kommentarer:

  1. Heja dig!
    Visst är det så. Om vi lär oss hur mycket vi skickar ut i kroppsspråk blir livet med hund betydligt lättare. Simpelt egentligen för hundar är inga svårdresserade varelser. De fattar bara inte oss människor så vi måste fatta dom.
    Roligt att det går så bra.
    Här är det också närmare 30 grader..puih
    I don´t like!
    Trevlig midsommar önskar jag dig och de dina
    kram
    fia

    SvaraRadera
  2. Jag får väl säga som jag brukar: Heja Sid!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)