onsdag 14 december 2011

Hälsoundersökning - eller snarare - Ohälsoundersökning

I morse var jag på min första rejäla hälsoundersökning någonsin. Jag blev kollad från topp till tå. Resultatet var nedslående. Framförallt med tanke på att jag kände mig bättre än på länge när jag skuttade ner för backen till Fru Doktor. Lågt blodtryck (trodde jag) och en nästan smärtfri fot (som jag har haft problem med sedan i våras ) gjorde mig ovanligt glad och nöjd!

Nedslående resultat:
  • Blodtrycket var 130/100. Hemma mätte jag upp 115/85 innan jag gick. Antingen är min mätare åt helskotta, eller så har jag ett blodtryck om är vääääldigt rörligt. Det ska vi nu ta reda på genom att jag ska mäta varje dag fram till återbesöket. Gärna flera gånger per dag. (Fast jag har bara ätit en av två blodtrycksmediciner den senaste tiden, så förhoppningsvis är det inte värre än vanligt...)
  • Knäna är slut. Redan nu. Fast jag har inte så ont ännu, även om det kraschar i knäna när jag går i trappor. Jag kommer att bli en reservdelsmänniska en vacker dag.
  • EKG:t hade dubbelslag och ska följas upp.
  • Sköldkörteln  var något förstorad.

Glädjande resultat:
  • Jag har lungkapacitet och lungeffekt som en elitidrottare! Ganska stor wow-faktor faktiskt, med tanke på hur sjuk jag var i akut astma för ett par år sedan. Hur f-n gick det här till??!
  • Jag fick min första stelkrampsspruta (+ polio och difteri tror jag) på 31 år! Fy sjutton vad skönt att äntligen få det gjort. Och fettet på armen var för en gångs skull VÄLDIGT bra att ha, för sprutan kändes inte ett dugg. ;-) Men den kommer nog ändå att göra sig påmind de kommande dagarna... Nu har jag också fått ett eget vaccinationskort. Det första. Men en liten gullig stämpel.
Överlag var läkaren mycket noggrann och kommenterade allt från tandstatus (!) till hålfot. Jag fick lämna både urin och blod och dessa resultat ska jag få ta del av i januari. Jag inväntar resultatet med fasa. Blodsockret är säkert för högt. Det har varit förhöjt lite då och då och jag har ju både arv och vikt på min (läs: fel) sida. Sedan kollar de väl blodfetter, sköldkörtel och lite annat jox också skulle jag tro. Säkert skit alltihop... Inte utan att jag är jättestackars idag. :-(

PS. Ett litet tips till dig läsare: Ta ut allt elände i förskott, så att du säkert kan gå och må extra dåligt över saker du ännu inte vet. Det funkar skitbra. Det vet jag, för jag gör det ständigt och jämt. DS

6 kommentarer:

  1. Jag är avundsjuk på din lungkapacitet! Angående blodtrycket så kanske du lider av vita-rock- syndromet! D.v.s att det bara är för högt hos doktorn!

    SvaraRadera
  2. Så klokt att göra en ordentlig hälsoundersökning. Här är det viktigare att kolla bilarna.

    SvaraRadera
  3. Jag har oxå varit hos doktorn idag men jag vågade inte be om en fullständig undersökning. Det var tillräckligt nedslående resultat på det som blev undersökt......

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Du var säkert lite upprörd inför läkarbesöket, brukar kunna bli högre blodtryck då.
    Mina knän gjorde också ljud ifrån sig förut, men det slutade när jag minskade ett par kilo i vikt.
    Sköldkörteln har jag också regelbunden kontroll på - hormoner är lösningen. :(
    Det där med stelkrampsspruta & co borde jag nog fixa. Det var nog minst 31 år sen även i mitt fall...
    Jag har nästa undersökning nästa år. Tänkte egentligen vara frisk och fit då.

    SvaraRadera
  6. Tack alla för era glada tillrop. Det finns de som har det värre. MYCKET värre. Hoppas att både jag och ni får må bra eller bättre framöver! :-)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)