lördag 25 april 2009

Sleep over party

Igår hade vår dotter själv fixat och bjudit in till ett sleep over party tillsammans med fyra klasskomisar. Alla tjejer var otroligt trevliga och roliga. Två av tjejerna kom från Namibia, en från Sidney och en från London. Det var hur kul som helst! Vi lagade mat (tacos) tillsammans allihop och senare på kvällen bäddade tjejerna ner sig framför tv:n och såg Alvin och gänget. De höll låda fram till ett på natten och var igång klockan sju på morgonen igen. Jag antar att de kommer att somna betydligt tidigare i kväll. Å andra sidan var sonen under samma tid på ett sleep over party han med. Killarna hade varit vakna till tre-fyra på natten och hade endast sovit ett par timmar när vi hämtade dem.

Idag gjorde jag IKEA tillsammans med en annan svensk mamma. Inte utan att det känns skönt att göra IKEA, som i detta sammanhang står för det gamla vana och trygga - det svenska. Jag köpte nya sovkuddar, servetter, ljus, inredning till en kökslåda och två sommartäcken. I skrivandets stund kommer jag precis på att jag borde ha köpt ett par gardiner också. Rackarns elände!

Helt appropå:
Syrenen blommar redan! När jag var liten och bodde på Gotland blommade syrenerna alltid lagom till skolavslutningen i början av juni.

Dagens aha-upplevelse 1:
Namibiatjejernas mamma vägrar att ta emot klassråttan (en tamråtta) i sitt hem. Råttan följer med de olika eleverna hem på helgerna och bor i klassrummet under veckorna. (Tänk, så hade det aldrig gått att göra hemma i Sverige. Det hade varit allergier här och protester där... ) Hur som helst - klassråttan kommer inte hem till de namibiska tjejerna av den enkla anledningen att i Namibia sprider råttor sjukdomar och är ett mycket stort sannitärt problem! Allt måste diskas innan man använder det. Man vågar inte ens dricka ur en coca-colaburk utan att ha tvättat av den först. När jag hör detta förstår jag.

Dagens aha-upplevelse 2:
Både en engelska och en kanadensiska klagar över den dåliga maten i Belgien. Själv tycker jag att den håller betydligt mycket högre standard än hemma. Inte utan att man börjar undra hur de skulle uppfatta matstandarden i Sverige då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)