tisdag 16 augusti 2011

Nya förpackningar och nytt tänk

Det slår mig att för varje nytt land är det inte bara ett nytt språk att brottas med, det är också nya förpackningar till alla matvaror. Igår köpte jag till exempel grädde i "yogurtburk" och petflaska, en ny upplevelse och erfarenhet bara det.  
Gudarna ska veta att det inte är enkelt att hitta de varor man söker i mataffären. Saker som du logiskt (utifrån din svenska erfarenhet) borde finnas placerade på vissa hyllor bara finns inte där. Det tog mig till exempel nästan ett år innan jag hittade havregrynen i Waterloo. De fanns vid flingorna. Och i nästan två år tyckte jag emellanåt att köttfärsen smakade så konstigt i Belgien. Tills det gick upp ett Liljeholmens. De säljer tydligen både kryddad och ickekryddad köttfärs i Belgien. Och du kan inte se det på köttfärsen, utan bara på den franska märkningen... Ibland råkade jag alltså få naturell köttfärs och ibland kryddad. Men - de sista månaderna i Belgien fick vi tillsist alltid välsmakande köttfärs (utan konstiga artificiella kryddor). :-)

Det ska bli spännande att se vilka upptäckter jag kommer att göra i detta land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)