söndag 29 mars 2009

Knokke & Bruges

Igår var hela familjen på en bröllopsmottagning i Bruges. Avfärd skedde redan på förmiddagen och resan tog lite kortare tid än vi hade räknat med. Därför tog vi en avstickare till Knokke först. Knokke ligger ute vid den Belgiska kusten och är helt fantastiskt vackert. Samhället ligger längs med den bländvita sandstranden och trots att vi var där utanför säsongen kan jag bara föreställa mig hur det kommer att vara där i sommar! Vi såg massor med restauranger längs med vattnet och en jättelång strandpromenad längs havet. Knokke verkar vara för de som vill leva ut sitt jetsetliv. Varannan bil parkerad i Knokke var en lyxbil, typ Merserders, Lexus, Jaguar Masserati, Porsche (eller golfbil som de tydligen tar sig fram med året runt även på stadens gator). Även butikerna signalerade lyxliv med klädaffärer som till exempel Hugo Boss. I jämförelse förbleknar sommarBåstad till en liten wannabe-håla i landet som ingen känner till...

Även Bruges, som finns med på världsarvslistan, var en positiv bekantskap. Mycket av bebyggelsen är medeltida och staden är full med vackra kanaler. Även denna stad verkar vara högst välmående och shoppingutbudet är stort. För min egen del blev det en flaska chokladlikör och lite lokalt producerad choklad. Mums (tror jag, för jag har inte hunnit smaka ännu)!

Själva bröllopet var inte som i Sverige. Arbetskamrater och vänner var inbjudna till en mottagning efter själva vigselakten och vi fick betala lite pengar till brudparet (ca 30 Euro) som någon form av bidrag vilket kändes väldigt annorlunda. Vi blev bjudna på en massa champagne och gott tilltugg med seafood-tema. Det var ostron, små snittar, pastasallder, canapéer mm. Mycket gott och festligt. Lite jobbigt dock att inte känna någon (inklusive brudparet för min egen del) och att inte själv kunna prata holländska. Många försökte dock prata och underhålla oss på engelska, så det kändes inte som att vi var undanskuffade eller så. Efteråt var vi ett gäng från min mans jobb som åkte tillbaka in till centrum och åt middag på en restaurang. Det var jätte trevligt, men ungarna tyckte att det var lite drygt. De uppförde sig dock som små änglar, så det var jättekul att ha dem med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)