tisdag 17 mars 2009

Nytt bord

I slutet av januari beställde vi ett nytt matbord och stolar på Vastiau Godeau, ett belgiskt möbelvaruhus. Leveranstiden sattes till tre månader och många har varnat oss för att den typen av tidsangivelser sällan gäller. Med andra ord hade jag mentalt försökt förbereda mig på en leverans i slutet av maj, eller kanske till och med i juni. "Bordstandarden" har varit väldigt dålig sedan vi flyttade hit och vi har suttit på gamla plastfällstolar från IKEA. Gissa hur stor entusiasmen var över den befarat långa leveranstiden. Döm om min förvåning då de ringde här om dagen och ville leverera möblerna! De kom idag på förmiddagen. Två fransoser bar in stolarna och skruvade ihop bordet. Jag är väl så van vid IKEA-möbler att jag blev alldeles förstummad av servicen. Sedan var det dags att betala. Jag hade glömt att sätta över sparpengarna på betalkontot och följdaktligen larmade den bärbara kortapparaten så att jag blev alldeles högröd i ansiktet. Skit också! Hysteriskt försökte jag på engelska förklara varför jag inte hade pengar på kontot. Funkade inte något vidare med tanke på att de bara talade franska... Fort fram med datorn och koddosor för att föra över pengar via nätet. Tji fick jag. I Belgien tar det minst EN bankdag att föra över pengar även mellan egna konton på en och samma bank. Paniiiik. Fick knycka pengar från sparkontot i Sverige i stället, med urkass växelkurs. Det tänker jag glömma att berätta för min man... Nu står i alla fall bordet i köket och jag känner mig jättenöjd och glad. Möblerna är tillverkade i Belgien och har en typiskt belgisk touch. Känns lite spännande som komplement till vårt annars så typiskt svenska möblemang. Det blev verkligen precis så fint och bra som jag hade hoppats på. Här har jag dukat upp för en första fika och ikväll blir det invigningsmiddag tillsammans med svärföräldrarna!

Kanske att jag kan bli lite extra sugen på att sy gardinerna av det gardintyg som jag köpte här om veckan? Hoppas på det, för det skulle bli fint med nya gardiner. Helt säkert kommer jag i alla fall att spika upp någon tavla på den alldeles vita och kala väggen bakom. Till min mans förtret - då det kommer att kosta oss pengar för varje rackarns spikhål vi gör i väggarna den dagen vi flyttar. Men vad sjutton - väggen kan ju inte bara vara vit och kal. Eller hur? :-)

2 kommentarer:

  1. Å va snyggt bordet är - jag förstår att du blev supernöjd :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, du ser ju inte hela. Det är vitlaserad ek, vilket inte är så vanligt hemma (längre?). Stolarna är klädda i grafitgrått tyg. Passar min nya soffa och de prickiga fåtöljerna. Fast de är inte i samma rum, så egentligen är det väl strunt samma...

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)