söndag 21 juni 2009

Bildbevis

Jag har spikat upp de två tavlorna jag ramade in i går - över soffan i stället för i köket som jag hade tänkt från början! Det är två Ulrika Hydman-Vallien litografier som jag köpt på Konstbolaget. De heter "Kvinna" och "Mannen". Ramarna hittade jag på Casa här i Waterloo. De var riktigt billiga (typ 12 Euro) men så är de inte särskilt snygga heller. Det som var bra var att de fanns i rätt storlek. Jag har letat hela våren efter svarta ramar som varit 50x60 cm och äntligen hittade jag det. Har inte bestämt mig för om jag tycker att det blev bra eller inte. Kanske lite mycket ungkarlslya med bara svart, vitt och grått? Fast jag tycker om de färgerna. Om man nu kan kalla det färger. Blir lite "kallt" intryck när golvet är ljusgrått också. Det hade nog varit mer hemtrevligt med ett trägolv kan jag tänka. Men jag har vant mig. Ibland tycker jag till och med att det är snyggt. Fast bara ibland.

Har burit upp fler tavlor från källaren, men jag har haft lite svårt att bestämma mig för hur jag ska sätta upp dem. Några tavlor i matrummet blev det i alla fall, för att arbeta bort sjukhuskänslan (kala vita väggar). Notera min fina rosa lampa också, som pappa hjälpte mig att sätta upp när han var på besök för några veckor sedan.

Maken och sonen är och spelar golf i Frankrike (!) idag. De kommer nog inte hem på ett par timmar än, då sonen ringde och talade om att det gick långsamt på banan. ´

Dottern har varit på strålande humör under eftermiddagen. Först lagade hon lunch till oss båda på gamla matrester - pytt i panna, stekt ägg och mozarella/tomatsallad. Sedan bakade hon mandelbollar som blev jättefina och jättegoda! Prova gärna receptet!

Mandelbollar med dajmfyllning (16 st)
Lite segt goda mandelkakor med dajmfyllning.

200 gr sötmandel
3 1/4 dl florsocker
1/2 tsk bakpulver
2 äggvitor

Fyllning:
150 gr smör
3 hackade Dajm à 28 gr
1/2 msk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Skålla, skala och mal mandeln i mandelkvarn (vi köpte färdigskållade he,he). Blanda mandeln med florsocker och bakpulver. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda försiktigt ner äggvitan med stora luftiga tag. Forma med hjälp av 2 mjölade teskedar bollar (eller gör som dottern - spritsa genom att lägga smeten i en vanlig plastpåse och klippa av hörnet, mycket enklare än att försöka klicka ut smeten med skedar!), som läggs på plåt täckt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 14-15 minuter. Blanda fyllningen och bred den mellan två kakor.

MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)