söndag 13 november 2011

Loppisfynd på Herrnbau Basar

Igår hade man ett nytt lokalt arrangemang här i Neuenhain. Jag tror att det vara evangeliska kyrkan som ordnade basaren som jag besökte. I sann tysk anda spelades det "bompamusik" och serverades grillkorv, surkål och ärtsoppa. Bland annat. Och så var det en ganska omfattande loppis, både inomhus och utomhus. Jag spenderade hela 8 Euro och tycker att jag gjorde fantastiska fynd ;-) Dels hittade jag ett märkligt fat, gjort av Belgiskt porslin (!) och en tennkant för 2 Euro.
Framsida
Baksida.
Sedan hittade jag två bägare i tenn (eller nåt). De kostade 1 Euro styck och jag tycker att de är supercharmiga. Man vad ska man ha dem till? Dekoration, pennställ, plantera blommor, blomvas... Äsch, det är väl inte så noga? :-)
Metallbägare med emalj (?) dekoration.
Ett trekantigt fat med "Echte kobalt". Antar att det är den blå glasyren de syftar på. Vet inte om det är så exklusivt heller, men jag tyckte att fatet var lite kul med sin udda form. Två Euro kostade det också.
Trekantigt fat med äkta koboltglasyr.
Slutligen hittade jag fyra små bägare från Hanaiori.  Jag betalade 50 cent styck. De är bedårande söta, i tunt vitt porslin med en vacker dekor. Dessa bägare kan man troligtvis dricka risvin ur (fast det smakar i regel urk), men man kan ju ha kryddor, dressing, sås, eller nåt annat som inte kräver en så stor skål.
Söt risvinsbägare. Tror jag att det är... Det är inte en äggkopp i alla fall.
Japp. Det var alla fynd för denna gång. Ska bli spännande att se vad som "överlever" som fynd. Vissa saker blir inte fyndiga fastän det känns så när man köper dem. Andra saker utvecklas till fynd med tiden.

3 kommentarer:

  1. Vilka roliga grejer. De små skålarna var ju ursöta. Det händer saker ganska ofta i er lilla stad.
    Kram Dunnel

    SvaraRadera
  2. Hej, bästa fyndare!
    Väldig söta små skålar!
    Fatet i äkta kobolt var då väldigt rart! Det passade till de två "pokalerna" med röd o blå detalj. Men mest speciellt var ju fatet i båda porslin, tenn och glas. Det var fint dessutom!
    Kram på er alla från Lena.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)