tisdag 26 juni 2012

Nej!!! Knölen är cancer

Har precis fått meddelande om att Buzz knöl på benet är cancer och vi ska operera bort den redan idag klockan elva. I vissa fall är det tydligen bra att "bara" vara hund. Jag vet ju att människor i samma situation ibland får gå och vänta på operationstid både i veckor och ibland månader. Fast det känns väldig ledsamt ändå. :-((

Buzz har ytterligare en knöl på ena låret (som också funnits där sedan vi köpte honom) och även denna knöl har ändrat sig den senaste tiden (senaste veckan/veckorna?). Denna knöl undersökte veterinären inte när vi var där i torsdags och jag förbannar mig själv att jag var så fokuserad på benknölen att jag liksom glömde att göra henne uppmärksam även på den. Knölen ser ut som typ en inkapslad inflammerad hårsäck. Inte särskilt skräckinjagande alltså, men nu när jag tänker efter har den faktiskt också blivit större. Jag tror att den eventuellt kan vara samma typ av tumör som den på frambenet. Och så har ha en liten knöl strax ovanför pungen under svansen. Den ser också ut som en inflammerad hårsäck (typ) och är fortfarande väldigt liten. Den knölen har dykt upp i vår och inte förrän igår kväll när jag undersökte varenda kvadratmillimeter på hunden hittade jag den. Först avfärdade jag den som just en inflammerad hårsäck, men nu drar jag mig till minnes att jag sett den tidigare och även då tänkt att det inte var något farligt. Ni som har, eller känner till, nakna kineser förstår varför jag inte reagerat nämnvärt. Nakna kineser har ofta lite problem med huden och får lite pormaskar och kvisslor, ibland även små lokala hudinflammationer som kommer och går. Buzz har ganska bra hud tror jag, men ändå uppstår dessa hudproblem lite nu och då.

Slutligen har han ett sår på nosen som över dagen dök upp förra veckan (samma dag jag uppmärksammade att benknölen hade växt). Nosen svullnade upp och jag har ingen aning om vad som har hänt. Först trodde jag att han hade blivit stucken av något, sedan att han hade skrapat i nosen någonstans. Nu tror jag eventuellt att det är någon virusinfektion, för såret har vattnat sig och i något stadium sett ut som en blåsa/blåsor? Med antibiotikakuren han fick i torsdags har svullnaden på nosen gått ner, men det är fortfarande ett väldigt konstigt sår med tjock skorpa och sår under. Veterinären trodde att antibiotikan skulle hjälpa. Vet inte vad hon kommer att säga idag.

Summa summarum känns det inte bra. Inte bra alls. Det verkar som att hela Buzz immunsystem är i obalans. Jösses vad jag hoppas att allt går bra dag och att han blir snabbt och helt återställd. Jag älskar ju min lilla hund gränslöst!!!

Den som trots allt verkar mest nöjd med livet är Buzz själv. Han travade runt sin morgonpromenad med högt buret huvud och svansviftningar idag. Glatt ovetandes om att han ska opereras alldeles strax.
Håll tummarna för Buzz idag!

5 kommentarer:

  1. Vi håller absolut tummarna för gullige lille Buzz
    Kramar från svärmor

    SvaraRadera
  2. Vi är säker många som aldrig träffat vare sig Buzz eller dig men som ändå kommer att tänka mycket på er och hoppas att veterinärerna får bukt med hans sjukdom (ar?).
    Att få en op-tid så på direkten låter nästan otroligt - klart att det borde vara så både för människor och djur, alltid, överallt. Så det börjar ju bra - du upptäckte knölen tidigt, gick till veterinären tidigt, och han behandlas i ilfart.
    Kramar från oss!

    SvaraRadera
  3. Huff det där lät inte alls roligt, men det är ju bra att han ska få operation snabbt i allafall.
    Nuså hoppas jag att allt går bra med operationen och att det får vara bra med cancer!
    Kram vi tänker på er nu!!!
    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  4. Hoppas att allt går bra, vi tänker på er idag! *kram*

    SvaraRadera
  5. Näää..... håller tummar och tår, hoppas på det bästa! KRAM

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)