onsdag 21 september 2011

Dotterns frukost

I 13 långa år (nåja, 11 år i alla fall) har jag försökt övertyga min dotter om vikten av att äta en ordentlig frukost. All forskning säger att det är dagens viktigaste mål och att kroppen behöver både energi och vätska för att komma igång efter en natts vila. Även min egen erfarenhet säger det. Jag bara måste ha frukost, annars funkar jag inte.

Frukost: Äggröra med korv och basilika
Dottern har aldrig varit särskilt förtjust i frukost. Ett tag funkade det med yogurt, en annat tag med banan och i somras funkade i princip ingenting. Suck. Men så började skolan och hon går till skolbussen klockan halv åtta varje morgon och skollunchen är inte förrän klockan två (!). Nu börjar det hända saker. De senaste veckorna har hon själv stekt äggröra, korv/skinka och sedan ätit en hel måltid till frukost. Jag bara häpnar. Men så är hon en gourmand också. Ser ni det lilla basilikabladet? Det har hon lagt dit alldeles själv.

Nu hoppas jag bara att hon fortsätter äta frukost. För trots att det är jättelånga skoldagar, nya miljöer och kompisar, så verkar humöret ändå vara på topp (peppar, peppar). Jag tror helt enkelt att det åtminstone delvis handlar om ett jämnare blodsocker. Ett recept man kanske skulle prova själv också... ;-)

1 kommentar:

  1. Okey vad kul !

    Jag har häller aldrig varit förtjust i frukost. Vill komma igång och låta magen vakna innan jag häller ned massa mat, mår så illa om jag äter på en gång när jag vaknat. Likadant med fästmannen. Brukar ta med något smidigt till skolan tills när jag blir sugen på frukost istället ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)