söndag 25 september 2011

Tysk matkultur

Idag var vi och åt lunch i Rettershof. Snacka om tysk matkultur! Detta är vad vi åt:
Jag åt Schweinehaxe mit Knödeln.
Dottern åt Hackfleischsteak mit Spiegelei und Zwiebeln.
Maken åt Weisswurst mit Bretzel.
Sonen åt Currywurst mit Pommes.
Maten åts ute i dryga 20 graders värme och solsken. Hunden var med och skötte sig exemplariskt (nästan). Han satt på marken och kollade in vad som hände runtomkring och förälskade sig i en Jack Russel tik. Kärleken var dock obesvarad.

4 kommentarer:

  1. Ja, jösses vilka portioner!
    Jag har tillbringat mycket tid i Tyskland och varandes vegetarian är det inte alltid lätt att bli mätt.
    Oftast blev det Salzkartoffeln mit Ei om jag inte nyttjade någon etnisk restaurang med vegetariskt på menyn. Fast det klart när det var Spargelzeit kunde jag leva på det!
    Rudi hälsar och tackar för grattiset och säger att han känner starkt för stackars Buzz som inte får kalas på sin dag :-)

    SvaraRadera
  2. Hihi, jag förstår ej Tyska, så vad maten är kan jag bara se och gissa på...Men jag tror ni blev mätta...hihi
    Stig brukar ligga i en väska (hans väska), vid våra resturangbesök (utomhusresturanger) Han är nöjd bara han får följa med, och ligger för det mesta och sover där...Men hade nog oxå blivit lite "flörtig" till en Jack Russel "flicka"...hihi

    KRAMAR till dig, Cia:)

    SvaraRadera
  3. Vilka bjässeportioner! Och vilken rolig mat ;)
    Speciellt korvarna, de bleka, brukar se så oaptitliga ut tycker jag.
    Sist jag var i Tyskland var nog... tio år sedan tror jag. Men då åt jag bl a schnitzel som var så stor så den hängde över alla kanterna på tallriken, jag minns den med inlevelse. Att de inte är tjockare, de där tyskarna.

    SvaraRadera
  4. Är det inte detta som kallas GI-mat??? I alla fall om man bara äter typ köttet. ;-) Man blir hur som helst väldigt mätt, så man orkar helt enkelt inte äta några sötsaker efter en sådanhär middag. Det är nog därför tyskarna inte är tjockare än de är. Fast faktum är att de börjar bli rätt tjocka, precis som vi svenskar. I Belgien däremot, såg man sällan en tjock människa. Var det någon som var tjock så kunde man ge sig den på att det var en utlänning...

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)