tisdag 27 september 2011

Fungerande flugfällor! Kort avrapportering från minitest.

I morse fick jag tips om hur jag skulle bli av med alla förbaskade fruktflugor. Genast skred jag till verket med en liten studie. Tre olika "häxbryggder" provade jag. Saft, vinäger och rödvin, alla blandade med lite diskmedel så att de små gynnarna skulle drunkna när de blev törstiga...
Försöksuppställning. Glasen med vitvinsvinäger byttes senare ut mot skålar för att få bättre effekt.
Resultatet blev att vinäger + diskmedel fungerade överlägset bäst.
Drunknade fruktflugor!
Sedan trodde jag att saften kom på andra plats, för jag kunde inte se en enda fluga i vinet. Men ack så fel jag hade. För när jag i besvikelse skulle hälla ut det verkningslösa vinet så såg jag ju plötsligt alla flugor i botten på skålen. Så tvåa i testet kom rödvin + diskmedel. Klar bottennotering gav svartvinbärssaft + diskmedel. Blandningen är inte verkningslös, men drar inte till sig till närmelsevis så många flugor som de andra blandningarna.

Tänkte att ni kanske ville veta... ;-)

3 kommentarer:

  1. haha vad bra! konstigt att de gillar vinäger och vin framför saft ;D

    SvaraRadera
  2. O så bra test! Jag har aldrig testat två olika lösningar samtidigt, utan nöjt mig med att rödvin har funkat. Men funkar vinäger ännu bättre, har som sagt för mig att jag läst om det någonstans någongång, så ska jag apselut ta det nästa gång!
    För blä vad äckliga de är, bananflugorna.
    (Synd att inte knott kan få för sig att plumsa i vinäger också, de har ju lite samma storlek. Man blir ju tokig av alla knott.)

    SvaraRadera
  3. Kastar mig girigt över informationen!!
    Tack, tack, tack!!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)