lördag 17 augusti 2013

Ståöron eller hängande öron?

Leo hade ståöron när vi hämtade honom, men de fladdrade när han sprang *jättegulligt*. Uppfödaren sa att jag kanske måste tejpa öronen längre fram. När en valp byter ut sina mjölktänder (vilket Leo gör just nu) så blir nämligen brosket i öronen ofta lite mjukare under en period. Och så började mycket riktigt höger öra falla ner.
Leo med hängande högeröra.
Eftersom det andra örat verkade stå väldigt bra just då ville jag gärna få det andra att stå också. Två hängande öron hade i och för sig också gått bra för det hade ju Buzz. :-) Det är gulligt med ett öra upp och ett öra ner, men det ser mer estetiskt ut med symetri om man nu kan hjälpa naturen lite på traven.
Leo med tejpat högeröra.
Min husveterinär berättade att det är förbjudet att tejpa öronen här i Tyskland när jag frågade om råd, men min uppfödare och folk på Facebook har sagt att det är tillåtet. Kuperade öron är däremot förbjudet. Vad ska man tro? Själv har jag inte hittat någon förbudstext på internet, men man vill ju inte heller ifrågasätta sin veterinär. Hur som helst beslutade jag mig för att tejpa örat bara när jag är hemma (eftersom det tydligen kan vara en ljusskygg verksamhet...).
Leo (med ståöron) undersöker en kotte han plockat med hem från en promenad.
Två tejpningar á 6-8 timmar och nu står örat igen, som om det aldrig har gjort något annat. Som ni kanske kan se tejpade jag ganska löst bara två varv, utan att ens fästa ihop örat med det andra. Jag använde silkestejp med vattenlösligt lim, men tejpen lossnade av sig själv efter de där timmarna. Ingen smärta, ingen irritation. Skulle det verkligen vara förbjudet? Hur som helst är jag helt chockad över det snabba resultatet. Har jag otur faller kanske örat ner igen? Verkar vara väldigt, väldigt lite som krävs för att få det att stå igen i alla fall. Hoppas att det inte behövs några större insatser på den fronten i framtiden heller. En liten tejpbit kan jag dock tänka mig att sätta dit igen om det skulle behövas. Men bäst skulle vara om jag slipper. :-)

5 kommentarer:

  1. Du kan även tejpa inne i örat bara i själva vecket som gör att örat tippar ner.

    Kan också glädja dig med att hundarna skällde rätt friskt i väntrummet :-) Fast ingen var där. Så bara guldstjärna till uppförandet i behandlingsrummet

    SvaraRadera
  2. När jag fick hem Nemi var hennes ena öra som en termometer - det vek sig i värmen mitt på dagen men ställde sig så snart det blev lite svalare på eftermiddagen. Hon fick också ha tejp på örat, minns inte hur länge/hur många gånger, men det tog inte lång tid.
    Låter överraskande med tejpförbud, svårt när man får motstridiga besked...

    SvaraRadera
  3. Härligt! Min kines fick ha ett häng och ett stå för han hatade tejpen, han kliade tills tejpen for så jag ansåg att det inte var värt det. Var ju charmigt att båda stod när han var glad och busig och båda hängde när han var trött. Men är super fint när kineser har stå öron, de ser lite mer pigga och alerta ut :)
    Leo är så söt :)

    SvaraRadera
  4. Vad bra m silkestejpen, låter mkt bättre än kirurgtejpen som jag använde på Bingo som valp. Bingos vänsteröra flopsade som du vet pga sommarvärmen o allt fina öronhår, står nu upp igen som ett spjut efter uppfödarens nerklippning.

    SvaraRadera
  5. Men så konstigt det lät med ett förbud på att tejpa öron. Det gör ju alla här hemma.Har aldrig upplevt att nån hund skulle ha mått dåligt av det.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)