lördag 25 juni 2011

Kort avrapportering

Skolan är slut
Ungarna slutade skolan i torsdags. Det var mycket gråt och jobbiga farväl av vänner, lärare och skolbyggnader. Två söndergråtna barn kom ut klockan tolv. Sonen ville följa med en kompis hem och gick inte att prata med. Dottern ville bara hem och orkade inte möta en enda människa till. Idag verkar det dock som att de äntligen landat lite. Nu har de ett lång sommarlov att se fram emot.

Midsommaren är firad
Igår firade vi traditionsenligt (tredje sommaren i Belgien faktiskt) midsommar men en svensk familj. Vi grillade och åt jordgubbstårta. Inte så midsommrigt kanske, men vår uppblåsbara palm som vi haft som midsommarstångssurrogat gick sönder på förmiddagen. Tro sig fasen att midsommarkänslan försvann lite grand...

Ikväll
är vi bjudna på middag hem till en norsk/fransk familj.

Imorgon
åker vi till Frankfurt för att ungarna måste göra ett diagnostiskt test på den nya skolan. Vi ska åka förbi det nya huset och kolla lite också. Antagligen kan vi inte gå in, för det bor fortfarande folk där, men det kan ju vara schysst att kolla in omgivningarna i alla fall.

5 kommentarer:

  1. Äntligen kan jag kommentera hos dig igen!Har inte kunnat det på länge nu!

    SvaraRadera
  2. Härligt med skolor som tar nya elever på allvar och tar reda på vad de kan. Det blir säkert bra!

    SvaraRadera
  3. Tanken på uppbrott kan vara jobbiga för barn, men i slutändan blir det ju bra. Hur gamla är de, månntro? När min familj skulle flytta från Strängnäs till Torshälla när jag var nio år trodde jag att det var lika med världens undergång. Jag tänkte på allvar bo kvar i vårt garage och aldrig någonsin lämna min bästis.

    SvaraRadera
  4. @Cruella: Jag har haft någon konstig instälning på mina kommentarer på sistone. Måste ha blivit knas när det krånglade så mycket med kommenterarerna för ett par veckor sedan. Men välkommen tillbaka i alla fall!

    @Åsa: Ja det känns väl bra på sätt och vis. Synd bara att vi var där i december och de gjorde sina test för att de skulle kunna börja skolan den 1 april (vilket de ju inte gjorde i slutänden) och att dessa test inte kan användas tre månader senare.

    @Britt Marie: Ja, nog är det jobbigt alltid. Ungarna ser fram emot flytten med skräckblandad förtjusning och det gör nog jag med. Den som kommer att få jobba hårdast med att skaffa kompisar är nog jag själv. Jag har ju ingen draghjälp av att gå i skolan eller ha ett jobb.

    SvaraRadera
  5. Låter som ett kreativitetstest.
    Resurser: Ett hus, en man, två barn och en hund. Plus dator, konstintresse och annat som ska anges.
    Uppgift: Ange 30 sätt att utnyttja resurserna till att bygga upp en trevlig bekantskapskrets....

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)