... men det tog sin lilla tid (läs 1,5 timmar) på MediaMarkt! Jag försökte först på knackig tyska tala om att jag ville byta produkten eftersom vi hade fått fel vara med oss hem. Funkade inte så bra när jag plötsligt inte kom på vad "byta" eller "fel" heter på tyska. Efter lite stammande försöker jag i stället på engelska (som nu för tiden känns lättare även om jag aldrig trodde att den dagen skulle komma). Den unga tjejen bara stirrade på mig och sa spydigt (på tyska) att hon absolut inte förstod vad jag sa, när jag försökte på engelska. Jag höll på att tappa fattningen där, för hon var inte trevlig för fem öre, men plötsligt kunde jag i alla stamma fram "Ich möcthe gern ein anderen Gerät haben." (på perfekt tyska...). Resultatet blev i alla fall att hon fattade så mycket att jag fick ett tillgodokvitto. Detta tillgodokvitto skulle sedan visas upp och registreras och omregistreras i två olika omgångar innan jag kom där ifrån med RÄTT vara. Phu. Nästa gång skickar jag maken i stället.
I morse följde jag ungarna till bussen i vanlig ordning. Det var mörkt och vi fick säkert vänta fem minuter på bussen idag. De senaste veckorna har vi annars optimerat väntandet till typ två minuter. Fast det känns lite riskabelt med så lite marginal, så nu har vi försökt komma iväg någon minut tidigare.
|
I väntans tider. |
Sedan skyndade jag hem för att hinna äta frukost tillsammans med vår besökare och maken.
|
Bussen har precis åkt. |
Vi hade en trevlig frukost och nu sitter jag här framför datorn igen. Ska hålla en föreläsning på nätet på fredag och det är ganska mycket förberedelsearbete. Blir lite sur att jag tackade ja till uppdraget. Mycket jobb och lite betalt. Det hade varit mycket bättre om det vore tvärt om tycker jag. :-)
Otrevliga européer som uppfyller klyschan (både tyskar och fransmän bl.a.) som VÄGRAR prata engelska. *fnyser* :-P
SvaraRaderaJo jag känner igen det där med bytet. Jag bodde en hel del i Hamburg för några år sen och vid några tillfällen skulle jag byta varor på varuhus. Tauschen, tror jag det heter...
SvaraRaderaVarje gång skickades jag från kassa till kassa med olika kvitton och fick stå i många köer innan bytet var klart... Inte lätt att förklara på tyska vad man vill i såna situationer...
Brrr det ser kallt ut!
SvaraRadera