torsdag 3 januari 2013

Dagens plus och minus

Dagens plus:
  • Buzz bajsar inte blod längre och han har fått en antibiotikaspruta av veterinären. Han är pigg och glad och äter med god aptit.
  • Maken fäller en försiktigt positiv kommentar om Sid :-)
  • Brorsan har bokat flygbiljetter och kommer på besök i februari för första gången på många, många år!

Dagens minus:
  • Buzz har fått tillbaka sin cancer och denna gång sitter den sämre till (vid armbågen) än tidigare. Veterinären vill inte operera förrän det blir värre, då hon befarar att hon inte kan ta bort hela tumören.
  • Det var vråååååålmycket folk på Main Taunus Zentrum när vi skulle åka och byta en julklapp idag. Hade inte en aning om att det var någon storshoppardag idag, men det var det tydligen. EN timma tog det att komma ut från parkeringen. Suck.
  • Sid fick vänta för länge på att vi skulle komma hem från vår shoppingtur och la en "kabel" på vardagsrumsgolvet. Han är inte så rumsren som han marknadsfördes som...

7 kommentarer:

  1. Jag håller alla tummar för att Buzz ska fixa det hela. ♥ Skönt att magen i alla fall är ok för den här gången.

    SvaraRadera
  2. Fy för storshoppingdag.
    Kablar ska man ha nergrävt..men kan ju bara vara så att han är lite mindre tålig än så länge, med att vara själv och blev lite stressad. Min Esther kissade inne en del då hon kom till min dotter men nu är hon precis som hon var här - med stor festblåsa :)
    Håller tummarna för Buzz <3 skönt magen repa sig.

    SvaraRadera
  3. Vad tråkigt att cancern har kommit tillbaka. Vilken äcklig sjukdom det är. Men jag håller tummarna att den sedan går att ta bort hela eller att den inte växer så fort.

    SvaraRadera
  4. När jag hör att Buzz har fått tillbaka sin canser så tar jag risken
    att några tycker att jag är lite "häxa", men det bjuder jag på, då
    jag har en erfarenhet som ligger långt tillbaka , när det inte fanns så mycket fakta om selen som det gör nu.
    I början på -80-talet flyttade jag från Stockholm till landet på
    Ekolsunds slott. Min äldsta chihuahua var då 13 år Fjollan hette
    hon. Jättepigg trots att hon haltade på ena frambenet efter att ha
    försökt ta benet från en tax.
    En dag upptäckte jag att hon hade fått juvertumörer rätt så många
    och ärtstora. Min veterinär en uppfödare själv av mops och grandis
    sa att hon inte ville ta bort dom för att det bildas bara nya och
    det är inte ofarligt att söva heller.
    Då jag redan då hade hört att selen kan hejda och t.o.m. minska
    eller skrumpna tumörerna så rådgjorde jag med min hyresvärdinna som
    hade en syster i Frankrike som i sin bekanskapskrets hade läkare
    som bara använde sig av naturmedel med stor framgång.
    Några av dem var indier och av dom fick jag rådet att genast börja
    ge henne selen. Det fanns inte så mycket att välja på, jag hittade
    en tablett för människor på 50 g och efter att ha rådgjort med
    läkarna så skulle hon ha en halv tablett alltså 25 g till en liten
    2,5 kg hund!!!!
    Jag började direkt, talade inte om för min veterinär,och tiden gick
    hon var jättepigg och dom hade också sagt att man inte skulle känna
    på dom.
    En dag ca 5 månader efteråt satt min väninna med Fjollan i knät och
    jag hörde henne ropa, "Dom är borta" .Jag sprang ut och vi tittade
    på magen och kände försiktigt, fanns inte den minsta lilla kula.
    Åkte ner till min vet. nästa dag och erkände vad jag hade gjort
    hon tog det lugnt och sa att hon också hade hört att det var forsk-
    ning på gång, men veterinärer måste ju vara försiktiga med vad dom
    rekmmenderar, till skillnad mot England där det det är mycket van-
    ligt med naturmedel som fungerar utmärkt. Importerade själv en hel
    serie till min djuraffär.
    Vi beslöt att inte vare sig röntga eller ultraljuda henne för att
    jag var rädd att kanske "väcka" dom utan jag fortsatte att ge henne
    25 g varje dag och hon somnade stilla och lugnt in vid 18 års ålder.
    Jag gick in på nätet igår och googlade bara på "selen mot canser"
    Du får upp massor, bl.a från Karolinska där dom ger selen i stället
    för cellgift och får mindre biverkningar särskilt mot lungcanser.
    Det här blev mycket skrivet, men jag kände att jag måste skriva
    och tala om det, då jag vet att du älskar din fina kille. Om inte
    din veterinär tar till sig det här, så leta rätt på en som förstår.
    Kram till dig och hundarna ch lycka till.




    SvaraRadera
  5. Stackars lilla Buzz, han har ju blivit min kompis!
    Hoppas veterinären en dag kan operera honom så att han kan
    ha många år kvar! En liten kabel på golvet när matte rymmer det är väl helt ok när man
    är nykomling i huset och inte vet om hon kommer tillbaka!
    Puss puss från Melody

    SvaraRadera
  6. ♥ finaste Buzz,men skönt att han är pigg och glad ... (Tack Jeanita, jag suger åt mig av din erfarenhet)

    Våra grannar har ju tagit över en Lagottohane som är ca 16 månader. Han har också lämnat spår efter sig inomhus och detta även om familjen är hemma. Än så länge har de ju inte hunnit lära känna varandra tillräckligt för att förstå varandras signaler och ha samma rutiner, men det kommer! Att Sid gör det när han blev lämnad är nog fullständigt förståligt...:-)

    SvaraRadera
  7. Tråkigt med skit på golven men det er en världslig sak som går att tvätta bort... hihi!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)