torsdag 3 januari 2013

En bra morgon

Väcktes av tiotusen blöta pussar från Sid och en Buzz som låg och sov med bena rakt upp i luften. Inga varningsskall under natten. Känns som att både jag och Sid har taggat ner. Han är REDAN en RIKTIG MATTEGRIS. Det måste vi jobba bort så mycket vi kan. Jag märker liksom hur han bara zoomat in mig och han är redan helt på det klara med vem som är "herre i huset".  Det har han ju i och för sig rätt i, men i alla fall ;-) Just nu känns det som att han kommer att bli JÄTTECOOL. Vad jag funderar på är hur jag ska kunna börja träna Sid längre fram. Han verkar liksom inte ha någon sådan erfarenhet av att uppmärksamma människor på det sättet. Han umgås men lyssnar inte, eller hur man nu ska förklara det. Men ännu så länge tar vi bara det vardagliga tränandet och det funkar super. I morse t ex fick han en egen kort "pinkrunda" runt kvarteret (eftersom Buzz ville ligga kvar en stund till...) och han gick hela vägen utan problem idag. Utan annat hundsällskap! :-)

Undrar om Buzz helt enkelt fastat i 12 dagar? Gav honom ett rått kycklingben igår och han åt bara lite, lite. Skulle kunna förklara varför han blivit så mycket smalare på kort tid och kanske även den blodiga diarrén som typ inte innehöll någonting? Nu ska jag ringa veterinären.

5 kommentarer:

  1. Många omplaceringshundar beter sig som frimärken första tiden, vad ska de göra, folk försvinner ju helt oförutsebart... För Nestor, min förra hund, tog det nästan sex veckor innan jag kunde gå in i badrummet utan att han tyckte att han behövde följa med för kolla att jag inte rymde genom någon hemlig utgång. Minns att det kändes stort när han första gången bara tittade upp och låg kvar, ungefär som om han sa "OK, jag litar på att du kommer tillbaka". Så småningom blev han hur trygg som helst, hade inga problem med att vara ensam, vi behövde aldrig träna det, det kom av sig själv när han slutade tro att han aldrig skulle se oss igen...

    SvaraRadera
  2. PS Ett träningstips för Sid. Ge barnen varsin köttbulle. Låt dem ropa på Sid, och ge honom en liten bit när han kommer. De kan börja med att sitta nära varandra, du kan också vara med, när han har förstått vad han ska göra ökar ni avståndet. Have fun.

    SvaraRadera
  3. Hoppas det inte är något allvarligt. Annars lät det ju bra.
    Så det blev en Sid.

    SvaraRadera
  4. Men ska hundar verkligen äta kycklingben? Har hört att de kan skada såväl tarm som mage...

    Hoppas det inte är något allvarligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det är råa ben är det inga problem. Det är först när man kokar/värmer dem som de kan bli vassa. Det är i alla fall det senaste jag fått lära mig.

      Radera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)