söndag 28 februari 2010

Loppis - och så regnar det

Från solsken och värme till ösregn, storm och en temperatur som visserligen ligger på plus men inte så mycket mer. Det är väl taskigt? Att man liksom får sniffa på våren ena sekunden och den andra sekunden är den som bortblåst. Nu känns det mer som november igen *suckar*. Idag var jag lite för sent ute till loppisen. Den är ju utomhus och i detta väder hann de plocka ihop sina saker innan jag lyckats masa mig dit. Fast jag har lite bilder sedan förra söndagen som jag tänkte att kunde visa. Eftersom Belgien har haft kolonier i Afrika finns här fortfarande en hel del afrikanska prylar. Du kan hitta zebrahuvuden, elefantfötter och afrikanska fetischer...Men man hittar också väldigt mycket "kyrk-konst", alltså religiösa figurer typ krucifix och änglar mm.
Och sedan finns det en hel del bara konstiga saker, som detta bord till exempel. Har ingen aning om vem som skulle vilja ha det hemma...
Jag hittade fina trä/guldbokstäver på ett ställe. De var jättefina, men jag kunde inte komma på vad jag skulle skriva, så det blev ingen investering här heller.
Denna cykel var helt sönderrostad, men var väldigt vacker att se på. Dessutom kändes den användbar (om man bortsåg från rosten då).
Jag har en liten dragning åt kyrkkonst själv. Men har förbjudit mig att börja samla på krucifix, vilket hade varit ett rent nöje här! Jag kan ju inte fylla hela väggarna med halvdöda människor liksom. Men det hade varit häftigt annars. Den här snidade trätavlan (ca 100 x 100 cm) har också lite kyrklig tusch Men det var väldigt skarp i färgerna. Går å andra sidan att göra något åt.
Detta skåp var jag på väg att köpa, men det var för stort och tungt att bära iväg själv. Synd, för det är lite annorlunda mot vad vi har hemma i Sverige. Inte kostade det så mycket heller. Gubben sa 150 Euro. Är säker på att jag hade kunnat få det för max 100 Euro.
Någon som är sugengökur???
De senaste helgerna har man kunnat köpa fabriksnytt belgiskt porslin. Jag tycker att det är fint med den lite äggvita färgen. Om de återkommer ska jag nog investera i lite muggar och skålar. Kanske någon kakburk också...Ja, som ni ser finns det en hel del roliga, annorlunda saker att hitta på loppisen här i Waterloo. Hade det varit för tio år sedan hade mitt hem varit fyllt till bredden alla redan. Men nu är det inte så längre. Jag tänker bara på allt som jag skulle kunna göra med alla grejer, fast kommer inte till skott. Idéerna är det dock inte något fel på *drömmer en liten stund*. Jag tror jag börjar bli för gammal och tråkig. Allaredan!!! , det får bara inte vara sant!!! Nästa vecka ska det shoppas. :-)
















Nu har jag "terapiat" färdigt. Tar lite tid att lägga in en massa bilder på bloggen och jag börjar lida av "tröttma" (ett nytt uttryck som min son myntade i morse när maken ville dra med honom ut på en joggingtur).

2 kommentarer:

  1. Jag säger bara det, skulle jag komma dit och loppisfynda skulle jag behöva ha ett eget flyg tillbaka hem...

    SvaraRadera
  2. Japp. Alldeles säkert! Fast du skulle ha en tom plånbok också. Så det kanske jämnar ut sig?

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)