lördag 13 februari 2010

Löss!

Igår kväll när vi skulle lägga oss sa min dotter att det kliade i hårbotten. Hon trodde att det kunde vara löss, för det sprids på skolan. Trots min dåliga syn kunde jag se att det rörde sig i hårbotten... Inte särskilt många kanske, men precis bakom öronen där man ofta hittar dem. Som förutseende mor hade jag både luskam och lusmedel hemma, trots att det säkert är fem eller sex år sedan sist. (Ibland känner jag mig riktigt duktig!) Hela förpackningen gick åt, då dottern har hår ner till rumpan. Och halva natten gick åt för att luskamma eländet... Halv två på natten kom vi äntligen i säng. Då sov redan delar av sverigebesöket. Idag har dottern tvättat håret och så har vi luskammat igen. Måste åka till apoteket och köpa nytt lusmedel inför nästa behandling. Dessutom kan det vara bra att ha hemma om vi hittar fler drabbade i familjen. Vilket vi inte blivitt - ännu. Huvudlöss heter förresten Les poux de tête på franska. Kan vara bra att veta...Bilden hittade jag på en fransk hemsida. Fritt översatt (jag är dålig på franska...) säger lusmannen ungefär så här:

- Den här toppen blir perfekt för våra kommande 800 barn!

2 kommentarer:

  1. Hu, jag blir alldeles nojjig när det är löss-dags i skolan. Jag har tjockt (tovigt) långt hår och har ett elände när barnen tar med sig löss hem för jag blir aaalltid smittad. Kliar som tusan (oavsett om jag har löss på riktigt eller inbillade, ha ha ;o)

    När jag beklagade mig en gång för en kompis, som också hade tre små barn, så berättade hon om hur de upptäckt att yngste sonen hade fått mask och vad de fick gå igenom... Sen var jag ganska tyst. Och väldigt tacksam över att vi sluppit det och "bara" hade löss.

    Hoppas ni blir av med lusingarna snabbt!

    SvaraRadera
  2. "Våra" skolor har löss lite nu och då, men vi har alltid klarat oss, peppar-peppar... Däremot hade min äldsta svinkoppor varje sommar när hon var liten. Atopiskt eksem som hon kliade sönder och sen var det kört...det var ett rent (?) helvete, och lät värre än det var (i andras öron)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)