fredag 12 mars 2010

Jag saknar...

När man flyttar utomlands saknar man de mest konstig saker från sitt hemland. I matlagningsväg är det detta jag saknar mest:
  • Mrs Cheng's soya (ett svenskt märke faktiskt)
  • Citronpeppar
  • Gevalia
  • Hårdost som man får hyvla från själv (Här finns i princip bara millimerertjock färdigskivad ost). Gärna Västerbottenost eller lagrad Herrgård.
  • Kaviar
  • Falukorv
  • Lingonsylt
  • Fil
  • Räkor med skal kokade enligt svenskt (?) recept. (Räkorna här smakar annorlunda och inte lika gott...)
  • kålrot (odlas inte här sedan de föråt sig på det under världskrigen...)

Andra saker jag saknar:

  • Riktig svensk (amerikansk) caffe latte i stora glas
  • Salladsbarer
  • DagstidningKontrollera stavning
  • Provrum med spegel (finns knappt här...)
  • Kläder i min storlek (typ 44)
  • Utomhussoptunna (här sparar du alla dina sopor inomhus)
  • Att cykla (finns knappt en vettig cykelväg här. Men om man vill kan man kasta sig med dödsförakt ut i rusningstrafiken på cykel. Finns en del som gör det. Lite spill blir det ju...)

Sedan saknar jag självklart alla vänner och släktingar. Ingen nämnd, ingen glömd! Återkommer med vad jag uppskattar med Belgien en dag när jag är på humör...

2 kommentarer:

  1. Jasså, finns det bara färdigskivad? Jag köpte en gång färdigskivad edamer på Lidl, men hu vad den var torr. Så det köper jag aldrig igen.

    Och Gevalia-kaffe skulle jag sakna också, om jag kunde så skulle jag maila över ett paket till dig. Finns inget kaffe som är så gott, speciellt på morgonen, bryggt i vår egen kaffebryggare. Maken var heltokig och köpte Löfbergs lila en gång, förstår inte hur han tänkte.

    SvaraRadera
  2. inomhus-soptunnor?! hur luktar det då?!
    och gevalia...kan man vara utan:) löfbergs lila ska det vara:))

    kul att läsa om sånt man tar för givet här:)
    men kan du inte oxå lista vad ni har som inte VI har här så vi har nåt att vara avundsjuka på:))

    fredagskram på sej!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)