torsdag 4 mars 2010

Något har hänt - ur ett hundperspektiv!

Igår och idag har hunden varit sååååå lycklig. Det verkligen strålar lycka om honom. Jag kan känna och se hur han njuter och tycker att livet leker! Han är otroligt uppmärksam på mig när vi är ute och går och riktigt tigger om ett träningspass när vi är inomhus. Att sitta, stanna och göra konster för ett klick och en ostbit tycks vara livet på en pinne. Synd att man inte är hund tänker jag stilla för mig själv. Så mycket enklare allt kan tyckas ur ett hundperspektiv...

Som hund är man nöjd med följande:
  • Mat och rent vatten varje dag.
  • Tak över huvudet. Gärna lite värme också.
  • Frekventa hundpromenader. Men man kan hålla sig ganska länge om det är nödvändigt...
  • Gärna någon som klappar på en lite då och då.
  • Gärna någon som tillåter frigång och att busa runt med lite polare då och då.
  • Jättegärna någon som klickar när man gör bra saker och sedan ger en godisbit. Då fattar man ju lätt som en plätt vad som ska göras...

Jag har allt det där utom den sista punkten. Är det kanske därför jag inte alltid känner mig riktigt nöjd med tillvaron? ;-) Jag menar, om någon bara klickade och gav en godis när man gjort något bra skulle det bli så himla mycket roligare och lättare!

Exempel:

  • Jag har plockat av i köket och städat upp på golvet. Klick och en godisbit! Hurra!!!
  • Jag har tvättat kläderna och lagt tillbaka dem i allas garderober och lådor. Klick och en godisbit!
  • Jag har dammsugit upp alla dammråttor. Klick och en godisbit!
  • Jag har handlat mat. Klick och en godisbit!
  • Jag har tvättat bilen. Klick och en godisbit!
  • Jag har slängt av mig ytterkläderna innanför ytterdörren. INGET klick. INGEN godisbit...

Ja, nu när jag tänker på det och känner efter är det nog något som saknas. Det är nog därför jag inte känner mig helt nöjd med livet alla dagar...

4 kommentarer:

  1. Fy flate så många godisbitar jag har innestående!!!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle helt kallt kunna byta liv med din hund, verkar ganska behagligt :-)

    SvaraRadera
  3. Så kul att Buzz får komma igång och använda sin hjärna - kommer att tänka på att många hundar nog är desperata hemmahundar med stor kapacitet men utan arbetsuppgifter... Zelda tycker också att det är kul att träna, och hon börjar bli mer och med inspirerad av att få klura ut vad jag vill på egen hand (näääär kommer klicket?).

    SvaraRadera
  4. PS Det går att klicka o belöna sig själv. Jag brukar t.ex belöna mig med ngt kul (dataspel, choklad eller likn. när jag gjort färdigt, eller kommit halvvägs igenom eller t.o.m. bara börjat på något som tar emot...) (Typ skriva i 45 minuter, spela dataspel i 15, skriva i 60 minuter osv...)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)