torsdag 11 mars 2010

Nyckelpigor och humlor

Min dotter och hennes kompis roade sig i +3 grader att leta nyckelpigor. INGEN IDÉ, sa jag. Det är för kallt ännu. Tji fick jag. Tjugo minuter senare kom de in med en hel ask med nyckelpigor! Typiskt att ungarna alltid ska få rätt.Tjejerna är helt inställda på att de "räddat" de små nyckelpigorna. Nu ska de få bo på "hotell" i en lite plastask och bli matade med gräs... Ungarna borde nog läsa på lite om nyckelpigors mathållning tror jag. De flesta nyckelpigor lever av rov. Bland större arter är bladlöss det vanligaste bytet. Några få nyckelpigs-arter är dock växt- eller svampätare. Men jag antar att de inte betar gräs... Tror att jag själv ska "rädda" de små stackarna ikväll, genom att låta dem rymma ;-)

Deras fångade nyckelpigor påminner mig om hur jag som barn själv fångade humlor en sommar. Jag hade dem också i små plastaskar och "matade" dem med sockerbitar. Vi gjorde dem tama också!!! Om man plockade av dem vingarna blev de hur tama och fogliga som helst! Flög inte alls sin väg... *får plötsligt ett sting av dålig samvete, men jag lovar att vi inte tänkte i djurplågeribanor på den tiden*. Ja, se det verkar som om djur- och insektsintresset går i arv. :-)

1 kommentar:

Skriv gärna en kommentar, Jag är alltid så nyfiken på vem som varit här! :-)